Motosacensību svētvieta- Isle of Man TT

2014-01-18 16:48 Published by Leave your thoughts

Katrs motobraucējs kaut reizi dzīvē ir dzirdējis vārdus “Isle of Man TT” un, ziņkāres dzīts, pavērojis internetā pieejamos video no šīm sacensībām, noelsies- “Wooow……”
Tieši šādas neaprakstāmas, neizrunājamas, un pirmajā brīdī grūti izprotamas emocijas pārņem katru cilvēku, kas noskatās šos neskaitāmos video.

http://www.youtube.com/watch?v=NhG1UzsGyXU

Pilsētiņas, šauras ieliņas, sētas, krūmi, koplietošanas ceļi ar koku alejām, līkums pēc līkuma… un tas viss ar ātrumu krietni virs 200 kilometriem stundā.
Uzmetas zosāda, pār mugurkaulu nolīst ūdens un pats instinktīvi, sēžot pie ekrāna, sāc domāt par sēdpozīcijas ieņemšanu, bremzēšanu un gāzes atgriešanu.
Adrenalīns tiek iegūts pat no skatīšanās vien, tad iedomājieties, kā būtu to redzēt dzīvē, vai vēl neiedomājamāk- pašam esot uz motocikla un traucoties pa šo neprātu?
Šīs sacensības tiek uzskatītas par motobraucēju Meku- ikgadējs svētceļojums visneprātīgākajiem un prasmīgākajiem braucējiem, viss ar vienu mērķi- gūt uzvaru, un ierakstīt savu vārdu starp tām leģendām kas šeit ir dzimušas un dzīvo joprojām. Joey Dunlop, John McGuinness, Dave Molyneux, Mike Hailwood un neskaitāmi citi braucēji šeit ir uzcēluši savas leģendas, un tās vairs nemūžam netiks izdzēstas no motosporta vēstures lappusēm.

Es centīšos sniegt Jums nedaudz plašāku aprakstu par šīm motosacensībām, motobraucējiem, kā arī citām lietām, kas mūs saista visvairāk- ātrums, adrenalīns un motocikli.
Tātad, pats galvenais- kur tas notiek?

Isle of Man TT norisinās uz Menas (Isle of Man) salas, neliela 572 kvadrātkilometru kalnaina zemes pleķīša kas atrodas starp Lielbritāniju un Īriju. To apdzīvo ~84.5 tūkstoši iedzīvotāju, kas visi ir kaislīgi TT fani un atbalstītāji. Katrs krodziņš, vai viesnīca, ir pilna ar TT veltītu atribūtiku un suvenīriem. Iedzīvotāji ļoti labi pārzin itin visu par sacensību norisi un to braucējiem. Kā arī, vienmēr ir viesmīlīgi pret milzīgajiem fanu pūļiem, kas katru gadu pārpludina šo nelielo zemes pleķīti. Neko daudz vairāk par šo salu un tās iedzīvotājiem varu nestāstīt, jo tā pat, ne jau ķeltu vēsture vai arhitektūra Jūs interesē.
Paši pirmsākumi un īss vēstures izklāsts par to, kā tad TT ir izaudzis par to, kāds tas ir šobrīd un kas pa šiem 111 gadiem ir noticis… īsumā.

Menas salas dabasskati ar klinšainajiem krastiem.

Salas karte, kurā ir arī iezīmēts trases maršruts.

1903. gadā Britu Parlaments pieņēma spēkā likumu, kas noteica maksimālo braukšanas ātrumu tās teritorijā 20 jūdzes stundā (~32 km/h). Ar šo likumu tika uzlikts liels krusts auto un moto sacensībām uz Britu salas. Lai kaut kā saglābtu bezcerīgo situāciju Īrijas un Anglijas Autokluba sekretārs sers Julians Orde vērsās pie Menas salas valdības, jo cerēja, ka šī sala būs atvērtāka un saprotošāka motoru sportam. Un tā tas arī bija, 1904. gadā Menas sala deva atļauju rīkot “Gordon Bennett Car Trial” sacensības 52 jūdžu (~83km) garajā “Kalnu” ceļā.
Tikai pēc gada, 1905. gadā, nākošajā dienā pēc Autosacīkstēm, tika sarīkotas pirmās motosacīkstes šīs salas vēsturē. Diemžēl to laiku motocikli nespēja vēl tik galā ar kalnaino apvidu jaudas trūkuma dēļ, tādēļ tiem tika ierādīta cita trases konfigurācija. Šo pirmo sacīksti uzvarēja J.S. Campbell`s ceļu veicot 4 stundās, 9 minūtēs un 36 sekundēs.

1904. gads, 1. Isle of Man sacīkste, starta līnija.

1907. gadā, ikgadējajā Auto-Cycle club banketā, žurnāla “The Motor-Cycle” galvnais redaktors piedāvāja jaunu sacensību veidu. Sacensības notiktu divās klasēs, viencilindra motocikliem vidējajam patēriņam jābūt 90 jūdzēm ar galonu (~38.2km litrā) un divcilindru- 75mpg (31.8 kpl). Šī ideja ieteikta lai paaugstinātu motobraukšanas un sacensību garu. Tā pat, motocikliem tika noteiktas tehniskās prasības sēdekļiem, pedāļiem, dubļu aizsargiem un izpūtējiem.

1911. gadā motocikli atgriezās kalnu reģiona trasē ar diviem jauniem maršrutiem- Junioru 150 jūdzes(~241km) un Senioru 186 jūdzes (~304km). Šajās sacensībās pirmās trīs vietas ieguva amerikāņu ražotājs Indian. Tikai pēc gada briti varēja atgūt savu lepnumu iegūstot 1. un 2. vietu ar pašu ražotajiem motocikliem.
Neskatoties uz to, daudzi motoražotāji bija ļoti neapmierināti un vēlējās boikotēt sacensības, jo daudzi motocikli kuriem bija viens ātrums nespēja tikt galā ar maršrutu.
Šajos pirmajos sacensību gados, trase bija visparastākais zirgu un pajūgu ceļš pāri ganību laukiem, uz kuriem vietām bija atdalošās sētas ar caurbraucamajiem vārtiņiem.
Sacensību pirmajam dalībniekam bija uzdevums šos vārtiņus atvērt, bet pēdējam, aizvērt atkal ciet.

1911. gada uzvarētāji- Indian ražotie motocikli.

1911. gads, Lee Evanss.

1914. gadā bija pēdējā TT sacensība pirms 1. Pasaules kara sākuma, un tās tika atjaunotas tikai 1920. gadā, kur uzvaru guva Cyrils Williams Junioru sacensībā savu motociklu
pārstumjot pāri finiša līnijai, kas pirms 5 jūdzēm bija salūzis.

Pēckara gados ceļu stāvoklis sāka uzlaboties, kas arī ietekmēja apļu laikus. 1920. gadā, apļa rekords bija 55.62mph (89.51kmh) un līdz 2. Pasaules kara sākumam, tas izauga līdz 90mph (144.8kmh).

1923. gadā, pirmo reizi sacensībās tika ieviesta blakusvāģu klase (Sidecars), šajā klasē pirmos uzvaras laurus plūca Fredijs Dixons un līdzpraucējs Walters Perry. Līdz pat 1939. gadam Fredijs guva desmit TT uzvaras. Šajā gadā arī savu pirmo uzvaru guva Stanley Woods 350cc klasē Junioru maršrutā.

Fredijs Dixons, blakusvāģu sacensību uzvarētājs.

1938. gadā trases ātruma rekords bija 91mph (146.4kmh) ko uzstādīja Harolds Daniells un tas palika nepārspēts turpmākos 12 gadus.
2. Pasaules karš atkal pārtrauca TT norisi līdz pat 1947. gadam

1933. gads.

1949. gadā Isle of Man TT tika iekļauts Motorcycle World Championship kā viens no posmiem.
50.-tajos gados Pasaules čempoionāts uz salu arī atveda psaules tālaika labākos braucējus. Tā pat, savu dominanci uzsāka itāļu ražoie moticiklu ražotāji, kā MV Agusta un Gilera, kā arī to piloti Carlo Ubbiali un Tarquinio Provini.

1948. gads, Stenlijs Woods.

1957. gadā skots Bobs McIntairs pirmais pārvarēja kalnu maršrutu ar ātrumu 100 jūdzes stundā (160.9 kmh).
50-to gadu beigas un 60. sākumposms bija TT zelta laikmets kurā cīnījās tādas zvaigznes kā John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Phil Read un Jim Redman, kas nepārtraukti cīnījās, gam cits ar citu, gan ar paši ar saviem motocikliem. Tā pat, šajā laikaposmā savu debiju sacensībās uzsāka japāņu ražotājs Honda.

Bobs McIntairs.

Harolds Daniels, 1950. gads.

1961. gadā, Maiks Hailwoods pirmo reizi uzvarēja TT posmu, kuram vēlāk sekoja vēl 14 uzvaras. Tā pat, viņš arī bija pirmais, kurš vienā nedēļa guva trīs uzvaras pēc kārtas- 125cc, 250cc klasēs ar Honda motociklu, un Senior race ar Norton ražotu motociklu.

Maiks Hailwoods.

1967. gada cīņa starp Giacomo Agostini ar MV Agusta un Hailwood`u uz Hondas, tiek uzskatīta par visiespaidīgāko cīņu, kāda vien ir bijusi šo sacensību pastāvēšanas vēsturē.
No 1965.-72. gadam Agostini guva 11 TT uzvaras, bet 1967. gadā Hailwoods uzstādīja jaunu rekordu- 108.77mph (175 kmh), kas noturējās nepārspēts 11 gadus.
Šis rekords tika pārspēts tikai 1975. gadā ko izdarīja Mike Grant uzstādot ātrumu 109.8mph (176kmh).

Maiks Hailwoods 1978. gads.

Giacomo Agostini

1976. gadā pārtrūka Isle of Man TT un British Grand Prix sadarbība. Šī gada neveiksmes padara neievērojamas kāda cita lieta- pie apvāršņa parādījās vēl tolaik nezināms, taču ļoti talantīgs braucējs, kas kļūs par šī sporta veida leģendu Joey Dunlop.

Džoijs Dunlops.

Jau 1977. gadā Džoijs guva savu pirmo uzvaru, kurai vēlākajos gados sekoja vēl 26. Praktiski visus sekojošos astoņdesmitos gadus TT dominēja viens cilvēks- Dunlops. Jau 1980. gadā viņš pārspēja apļa ātruma rekordu pārsniedzot 115 jūdžu atzīmi (~185kmh). Laika posmā no 1983. gada līdz 1988. Dunlops Formula One TT klasē bija izcīnījis sešas uzvaras pēc kārtas braucot Honda komandā.
1989. gadā Dunlops nevarēja aizstāvēt savu godu un turpināt uzvaru sēriju dēļ smaga kājas lūzuma, kuru guva sacensībās Brands Hatch trasē. Šajā gadā uzrvaru izcīnīja Steve Hislop, kurš arī uzstādīja jaunu ātruma rekordu- 121.34mph (195.27kmh). Džoijs Dunlops pēc smagajām traumām kājai, turpināja piedalīties TT braucot ar 125cc un 250cc motocikliem.

1992. gadā TT braucējiem pievienojās World Superbike čempions Carl Fogarty, kurš uzreiz kļuva par sīvāko sāncensi tā laika līderim Hislopam. Šajā gadā Dunlops, 125cc klasē, izcīnīja savu 14 TT uzvaru, tādējādi nolīdzinot skaitu ar Maika Hailwooda rekordu.

Karls Fogartijs 1992. gads.

2000. gadā Džoijs Dunlops, savā cienījamā 48 gadu vecumā, izcīnīja savu 26. TT uzvaru. Šis skaitlis vēljoprojām, līdz pat 2013. gadam, nav pārspēts.
Šobrīd savā uzvaras un slavas pīķī ir John McGuinness. Viņš dominē TT sacensības kopš 2006. gada un šobrīd ir otrs uzvarām bagātākais TT braucējs ar 20 uzvarām. Tā pat, McGuinness ir ātruma rekorda turētājs ar trases vidējo ātrumu 131.671mph (211.9kmh).

Džons McGuinness

Šāda ir īsā Isle of Man TT vēsture. Katrs gads ir bijis pilns ar piedzīvojumiem, ātrumu, sacensību cīņu, uzvarām un zaudējumiem. Kāds ir nokļuvis slavas virsotnē, un kāds ir palicis zaudētājos.
Šīs sacensības, un šos pārgalvīgos, drosmīgos un apbrīnojamos cilvēkus, nav iespējams aprakstīt vienā rakstā, tādēļ šis ir mans pirmais raksts no sērijas kas būs veltīta TT.
Savos turpmākajos rakstos es centīšos tuvāk apskatīt pašu TT, kā arī tā slavenākos braucējus.

Lūdzu no Jums pacietību, gaidot nākošo rakstu, kas, iespējams, būs tuvāks Isle of Man TT apraksts no cilvēka, kas pats tur ir bijis un arī braucis.

Līdz nākošajai reizei.

Categorised in: , ,

This post was written by admin

Leave a Reply